پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۰ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم یک هشدار مهم به زنان گیاهخوار پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق در برخی استان‌ها (۷ تیر ۱۴۰۳) اجرای نظم و عدالت بدون همکاری دو نهاد وکالت و قضاوت قابل‌تصور نیست اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوشتان نیاید خانه‌داری، خانه‌نشینی نیست آیا وزن و شاخص توده بدنی معیار درستی در سلامتی است؟ پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با رژیم غذایی پرفیبر غذا‌های فوق‌فراوری‌شده، غول بیماری‌ها را بیدار می‌کند قتل نظافتچی جوان با قیچی مرد خیاط برخورد خودرو تارا و نیسان در مشهد حادثه آفرید (۶ تیر ۱۴۰۳) مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری امشب به حسابشان واریز می‌شود (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

باز خوانی یک روش مجرمانه نخ نما برای سرکیسه کردن شهروندان در فضای مجازی

  • کد خبر: ۸۶۵۷۶
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
باز خوانی یک روش مجرمانه نخ نما برای سرکیسه کردن شهروندان در فضای مجازی
بعد از اینکه متوجه شدم فروشنده لپ تاپ را به شخصی دیگر فروخته از او خواستم تا مبلغ بیعانه را به من بازگرداند. اما فروشنده گفت که هیچ بیعانه‌ای دریافت نکرده و من را هم نمی‌شناسد. او مدعی شد که اصلا دستگاه فروخته شده را در سایت واسطه گر آگهی نکرده است.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛

روایت اول: لپ تاپ، زیر فی بازار

تصمیم داشتم تا برای ارتقای شغلی ام یک دستگاه لپ تاپ خریداری کنم. چند روز در بازار لوازم رایانه‌ای چرخیدم، اما قیمت‌ها سرسام آور بود و با پولی که پس انداز کرده بودم، نمی‌شد لپ تاپ مدنظرم را خریداری کنم.

به پیشنهاد یکی از دوستانم وارد سایت دیوار شدم و با آگهی فروش لپ تاپ زیر فی بازار روبه رو شدم. عکس‌های لپ تاپ نشان می‌داد که دستگاهی تمیز و کم استفاده است. قیمتش هم زیر قیمت بازار بود. فرد آگهی دهنده نیز مدعی بود پول لازم است و باید در کمتر از ۲۴ ساعت دستگاهش را بفروشد.

با شماره اش تماس گرفتم و گفت در صورتی لپ تاپ را برایم نگه می‌دارد که مبلغی را به عنوان بیعانه برای او واریز کنم. نمی‌خواستم این موقعیت را از دست بدهم برای همین نیمی از قیمت آن را به حساب او واریز کردم.
فردای آن روز به نشانی که فروشنده داده بود رفتم. محل مورد نظر یک فروشگاه تجهیزات رایانه‌ای بود. ابتدا کمی مشکوک شدم، اما اعتنا نکردم. از فردی که به عنوان فروشنده مغازه بود خواستم تا لپ تاپم را برایم بیاورد.

ابتدا که مدعی شد اطلاعی از موضوع ندارد و بعد از ارائه مشخصات و تصاویر لپ تاپ فروشنده گفت قبل از من فردی مراجعه کرده و دستگاه را خریداری کرده است.

بعد از اینکه متوجه شدم فروشنده لپ تاپ را به شخصی دیگر فروخته از او خواستم تا مبلغ بیعانه را به من بازگرداند. اما فروشنده گفت که هیچ بیعانه‌ای دریافت نکرده و من را هم نمی‌شناسد. او مدعی شد که اصلا دستگاه فروخته شده را در سایت واسطه گر آگهی نکرده است. فکر می‌کردم که مرد فروشنده می‌خواهد سرم کلاه بگذارد و مرا بپیچاند. سروصدایمان بالا گرفته بود که چند نفر از همسایگانش نیز داخل مغازه آمدند. فروشنده مغازه گفت که خریدار لپ تاپ را به صورت اینترنتی خریده و طی چند مرحله مبلغ دستگاه را به حساب او واریز کرده است.
ابتدا فکر می‌کردم که فروشنده مغازه دروغ می‌گوید، اما بعد از نشان دادند تصاویر دوربین‌های مداربسته و ریز تراکنش مالی اش متوجه شدم که چه کلاهی سرم رفته است.
به دادسرا رفتم و علیه فردی که نمی‌شناختمش شکایت کردم.

روایت دوم: فروش تلفن همراه برای ادای دین‌

می‌گفت قرض و قوله دارد و می‌خواهد بدهی اش را صاف کند برای همین گوشی تلفن همراهش را زیر قیمت بازار می‌خواست بفروشد. تصاویر آگهی اش را در سایت دیوار دیدم و بلافاصله با او تماس گرفتم. حاضر به پاسخ نشد، اما پس از زمانی کوتاه پیامکش را دریافت کردم. برایم نوشته بود که قادر به پاسخ نیست و به صورت پیامکی باید با او ارتباط برقرار کنم.

وقتی فهمید خریدار گوشی تلفن همراهش هستم گفت که بیعانه اش را بپردازم در غیر این صورت آن را به شخصی دیگر می‌فروشد. رقم اعلام شده اش یک میلیون تومان زیر قیمت بازار بود برای همین نیمی از هزینه تلفن همراه را به شماره حسابی که داده بود واریز کردم. بعد هم سند واریزی را برایش در تلگرام ارسال کردم. چند ساعت بعد به نشانی که داده بود مراجعه کردم. محل یک مغازه موبایل فروشی بود. به فروشنده گفتم که برای خرید گوشی تلفن همراهی که داخل دیوار آگهی کرده است آمده ام. اما فروشنده که جوانی ۲۵ ساله بود مدعی شد هیچ یک از گوشی‌های تلفن همراهش را آگهی نکرده است.
وقتی مشخصات تلفن همراه را به او نشان دادم گفت که قبل از من آن را به فردی دیگر فروخته است. خونم به جوش آمده بود برای همین با حالتی اعتراضی گفتم مبلغ بیعانه را برگرداند که در این لحظه فروشنده گفت هیچ پولی از جانب من دریافت نکرده است.

بعد از کلی جروبحث هردو فهمیدیم که بازی خورده ایم. خریدار گوشی تلفن همراه بعد از اطلاع از قیمت گوشی از مغازه بیرون رفته و پس از ساعتی مجدد به محل مراجعه کرده است. شماره کارت فروشنده را دریافت و سپس طی سه مرحله مبلغ مورد نظر را به صورت اینترنتی برای او واریز کرده است. فروشنده هم از همه جا بی خبر گوشی تلفن همراه را به این فرد تحویل داده است.

روایت پلیس: کاسبی شوم با سرمایه مردم

روز گذشته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح چند پرونده با موضوع کلاهبرداری اینترنتی گفت: در پی ارجاع چند فقره مرجوعه قضایی با عنوان کلاهبرداری با شگردی مشابه در سایت واسطه گر اینترنتی نظیر دیوار، تحقیقات اولیه برای بررسی دقیق موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس تخصصی قرار گرفت.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: مال باختگان همگی اظهاراتی مشابه داشتند و متهم با جلب اعتماد آن‌ها و آگهی فروش لوازمی نظیر لپ تاپ، دوربین و تلفن همراه این افراد را تلکه کرده بود. تحقیقات در مسیر بررسی‌های تخصصی مأموران قرار داشت تا اینکه مجریان قانون با استفاده از مهندسی سایبری موفق به کشف سرنخی از متهم شدند. همین سرنخ موجب شد تا مأموران در یک قدمی فرد کلاهبردار قرار گیرند و طولی نکشید که رد مخفیگاه او در یکی از مناطق مشهد زده شد.

این مقام ارشد پلیس فتای استان ادامه داد: ضابطان قضایی ما در پلیس فتا پس از ردزنی متهم او را در اقدامی غافل گیرانه در مخفیگاهش به دام انداختند. متهم ابتدا منکر بزه انتسابی اش بود، اما پس از انتقال به مقر پلیس فتا دست از انکارهایش برداشت و لب به بیان حقیقت گشود. این مرد جوان در اظهاراتش گفت که به فروشگاه‌های لپ تاپ، دوربین عکاسی و تلفن همراه در مشهد مراجعه و یک مدل مورد نظر را برای خرید از فروشنده طلب می‌کرده است.

او بعد از مشاهده محصول با هماهنگی فروشنده چند نمونه عکس از دستگاه برداشت و سپس آن را در سایت‌های واسطه گر بدون اطلاع مالکش با قیمتی وسوسه کننده و زیر قیمت بازار آگهی می‌کرده است. در این میان کاربران فضای مجازی با مشاهده قیمت کالای دیجیتالی مورد نظر با متهم تماس می‌گرفته اند که او در عوض نگه داشتن کالا از آن‌ها بیعانه درخواست می‌کرده است.

مال باختگان نیز که نمی‌خواستند این کالای قیمت مناسب از چنگشان برود نیمی از مبلغ را برای این فرد به صورت اینترنتی واریز می‌کرده اند. در مقابل متهم به جای ارسال شماره کارتی از خود شماره کارت فروشنده واقعی را در اختیار مال باختگان قرار می‌داده است. واریز‌های پی در پی به حساب فروشنده واقعی که او از منبع آن بی اطلاع بوده، این گونه نشان می‌داده که متهم این مبالغ را خودش به صورت اینترنتی به حساب آن شخص (فروشنده اصلی) انتقال داده است. در نهایت زمانی شکات به محل مراجعه می‌کرده اند که متهم قبل از حضور آن‌ها کالای مورد نظر را دریافت و فرار کرده بود.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: تعداد شکات و میزان کلاهبرداری متهم اصلی این پرونده هنوز مشخص نیست و تحقیقات از این فرد برای شناسایی همدستانش و نیز سرنوشت لوازم خریداری شده ادامه دارد.
رئیس پلیس فتای استان نیز از افرادی که با این شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند خواست تا به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان رضوی در مشهد مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->